cape coast, kakum - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu cape coast, kakum - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu

cape coast, kakum

Door: Fenna

Blijf op de hoogte en volg Fenna

23 Maart 2010 | Ghana, Accra

Hooi lieve blaffono’s
Nu type ik dit berichtje niet op mijn laptop, maar schrijf het ouderwets (ach primitief zijn hoort er hier bij) papier, want mijn laptop is stuk. Beetjte jammer en hoop ook dat hij nog gemaakt kan worden. In elk geval kan ik er daarom nog even geen foto's op zetten, maar bij mijn reisvrienden is misschien wel het een en ander te zien.
Vorige week heb ik mijn workshop (over het maken van een lesplan met de syllabus = een vakoverzicht) gegeven. Vond het wel spannend, want lesgeven aan Ghanese leerkrachten is toch wel even iets anders als aan een Nederlandse klas. Ik vond het moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoelde in het Engels. Gelukkig begreep Jennifer (vrijwilligster uit Schotland) me wel en kon ze het net in andere woorden zeggen. Teamwork dus ;). Er kwam ook weinig reactie vanuit de leerkrachten, behalve dan van Geshian die mijn workshop ongeveer verdubbelde... Geshian vertelde dat ze om een goed lesplan te kunnen maken ze de tekstboeken nodig hadden die bij de syllabus horen. Dat leek me logisch, maar helaas kan je die alleen krijgen als je als school geregistreerd bent bij de regering. Ik vertelde dus dat ik het begreep en dat ik het beste probeerde te maken met wat we nu hadden en dat dit al erg lijkt op wat ze doen op geregistreerde scholen. Wat het concept is waar hij naartoe wil werken. Dat het belangrijkste was dat ze nu systematisch aan lesdoelen konden werken, de manier waarop kunnen leerkrachten op verschillende manieren invullen (volgende workshop). Toch heeft hij dit nog vaak herhaald. Had daarom ook echt even een rot gevoel erna, want hadden ze het uberhaupt wel begrepen? (elke keer als ik vroeg of het duidelijk was knikte iedereen majtes, maar dat zegt ook niet alles). Ik heb deze week ook nog geen lesplannen gezien dus die ga ik binnenkort maar samen met elke leerkracht maken. Deze week is het testweek. Ze zijn alle stof aan het herhalen en donderdag en vrijdag zijn de toetsen (het zijn maar 2 toetsen dus ik ben heel benieuwd hoe die dagen worden ingevuld). Ook ben ik bezig met het afnemen van leestoetsen (wel zelf bedacht want die heb ik hier nog niet kunnen vinden) om te kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Veel kinderen kunnen namelijk niet of nauwelijks lezen en dat is toch wel de basis voor alles.
Dit weekend heb ik ook wat leesboekjes voor in de klas gekocht in Kakum national park. Vrijdag zijn we met zijn 6en naar Cape Coast en Elmina geweest. HIer zijn slavenforten waar o.a. de Portugezen en ook Nederlanders hebben gezeten. We hadden een trotro gehuurd, want het was een behoorlijk stukje rijden (6 uur). Bij de forten was het heel druk, maar vond het wel interessant om te zien en te horen hoe het er daar aan toe ging vroeger. Daarna zijn we doorgereden naar Kosa, een beachresort met Nederlandse eigenaars. Er waren dus ook veel Nederlanders en dat was wel even wennen, want je kan niet alles ineens meer zeggen en denken dat niemand het hoort.
Zaterdag zijn we naar Kakum geweest met nog wat jongens van werktuigbouwkunde en de meiden van het kerkhuisje. Kakum is een groot natuurpark waar je over touwbruggen loopt. Was minder eng dan ik dacht, maar was wel blij dat ik aan het einde weer veilig op de grond stond. Daarna zijn we doorgereden naar Monkey forest (Nederlands stel dat bedreigde diersoorten opvangt) hier hebben we rondgelopen en bitterballen gegeten. Daarna hebben we nog boven een krokodillenvijver geluncht. T was een druk maar erg gezellig weekend.
Aankomende maandag gaan Linda, ik en Jennifer samen met een vriendin van haar rondreizen voor ongeveer 10 dagen. We gaan heel Ghana door en ik heb er echt heel veel zin in.
Vanaf nu slaap ik ook elke maandag op Maranatha samen met Linda zodat we dinsdagochtend zwemles kunnen geven. Erg leuk om te doen en het is ook erg gezellig op Maranatha.
Nou dit was het wel weer voor nu, zal weer wat typen als ik terug ben van mijn reis.
Heel veel liefs en bedankt voor alle berichtjes!

  • 23 Maart 2010 - 19:01

    Willemieke:

    Joh, Fenna, dat is echt hard en serieus werken, wat jij doet! Super, meissie! Volhouden, hè. Als de leerkrachten nu (nog) niet goed doorhebben wat jij bedoelt, vertel je het ze "gewoon" nog een keer, gekoppeld aan concrete onderwerpen. Iets van wat jij nastreeft, landt heus wel bij hen, maar het moet even bij ze doordringen, denk ik. Je bent met echt belangrijke dingen bezig; dat moet toch voldoening geven!

    Binnenkort lekker een poosje op vakantie. Geniet ervan!

    Veel liefs.

  • 23 Maart 2010 - 19:01

    Willemieke:

    Joh, Fenna, dat is echt hard en serieus werken, wat jij doet! Super, meissie! Volhouden, hè. Als de leerkrachten nu (nog) niet goed doorhebben wat jij bedoelt, vertel je het ze "gewoon" nog een keer, gekoppeld aan concrete onderwerpen. Iets van wat jij nastreeft, landt heus wel bij hen, maar het moet even bij ze doordringen, denk ik. Je bent met echt belangrijke dingen bezig; dat moet toch voldoening geven!

    Binnenkort lekker een poosje op vakantie. Geniet ervan!

    Veel liefs.

  • 23 Maart 2010 - 19:01

    Willemieke:

    Joh, Fenna, dat is echt hard en serieus werken, wat jij doet! Super, meissie! Volhouden, hè. Als de leerkrachten nu (nog) niet goed doorhebben wat jij bedoelt, vertel je het ze "gewoon" nog een keer, gekoppeld aan concrete onderwerpen. Iets van wat jij nastreeft, landt heus wel bij hen, maar het moet even bij ze doordringen, denk ik. Je bent met echt belangrijke dingen bezig; dat moet toch voldoening geven!

    Binnenkort lekker een poosje op vakantie. Geniet ervan!

    Veel liefs.

  • 23 Maart 2010 - 19:48

    Willemieke:

    Eén keer was eigenlijk wel genoeg, hè. De computer reageerde eerst niet, klaarblijkelijk later wel...

  • 24 Maart 2010 - 00:29

    Melanie P:

    Hey meid!

    Wat werk je hard zeg! Ga zo door en laat ze zien wat jij kunt! Je bent een toppertje!
    Gaaf dat je 10 dagen gaat reizen en zwemles gaat geven!

    Succes met alles!

    Veel liefs!Xx

  • 24 Maart 2010 - 10:12

    Laptopkoeriergezocht:

    Het is een groot ongemak voor Fenna om geen laptop te hebben. Voor communicatie met Nederland maar ook voor alles wat ze voor stage en de PABO doet. Ze gaat nog proberen hem te laten maken, maar de kans van slagen is na waterschade erg klein. Een nieuwe laptop van hier naar Fenna versturen is risicovol of erg kostbaar.
    Vraag: KEN JE IEMAND DIE NAAR ACCRA VLIEGT EN EEN LAPTOP MEE ZOU KUNNEN NEMEN ???
    We horen dan graag van je op ndumoulin@ansems.nl

  • 24 Maart 2010 - 18:41

    Femke En Esther:

    Super waar je mee bezig bent! vast heel lastig om
    dingen over te brengen.

    heel veel liefs en een fijne rondreis gewenst

    dikke kus van ons

  • 24 Maart 2010 - 18:41

    Femke En Esther:

    Super waar je mee bezig bent! vast heel lastig om
    dingen over te brengen.

    heel veel liefs en een fijne rondreis gewenst

    dikke kus van ons

  • 24 Maart 2010 - 18:41

    Femke En Esther:

    Super waar je mee bezig bent! vast heel lastig om
    dingen over te brengen.

    heel veel liefs en een fijne rondreis gewenst

    dikke kus van ons

  • 24 Maart 2010 - 21:58

    Joost:

    Ben benieuwd wat je 10-daagse reis voor mooie verhalen gaat opleveren! Jouw Ghana-avontuur is tot nog toe wel een heel gave combinatie van internationale onderwijsrvaring opdoen, een Afrikaans land leren kennen en lekker genieten van een nieuwe opgeving met nieuwe mensen. Ik duim dat ook de komende maanden zo mooi verlopen.

    PS: helaas kan ik de komende tijd niet naar Ghana om een nieuwe laptop te brengen ...

  • 25 Maart 2010 - 19:34

    Jeanne:

    Hallo African Fenna, Lunchen boven een krokodillenvijver, dat is wel heel bijzonder! Het is allemaal een groot avontuur als ik dat zo lees. Ondertussen ben je ook nog heel serieus bezig om die kinderen les te geven [en de leerkrachten]!
    De Afrikaanse zon geeft je vast veel energie. Succes met alles en een hele fijne vakantie!

  • 28 Maart 2010 - 09:17

    Ellen:

    Hee lieve Fenna,

    Hoe is het allemaal daar?
    Klinkt wel spannend allemaal zeg! Lekker, zo lunchen boven de krokodillen en wandelen over touwbruggen..

    Als je dit leest ben je waarschijnlijk al op rondreis geweest. Wat een super ervaring lijkt me dat!!

    Geniet er van!

    Dikke kus, Ellen

  • 01 April 2010 - 11:06

    Lein:

    Hey schatje :)
    Wat ben je toch heerlijk bezig!!! Zo jaloers!!
    Kan niet wchten om de bijbehorende foto's te zien !! :D

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Stage in Ghana

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2010

Blafono bye bye

06 Juni 2010

Jarig in Afrika

23 Mei 2010

Fietstochten en feestjes

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek
Fenna

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 47898

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 20 Juni 2010

Stage in Ghana

Landen bezocht: