Independance day en alfabetborden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu Independance day en alfabetborden - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu

Independance day en alfabetborden

Door: Fenna

Blijf op de hoogte en volg Fenna

08 Maart 2010 | Ghana, Accra

Hooi lieve blaffono’s
Ik zit hier gewoon al een maand! De tijd gaat echt snel hier. Afgelopen week ben ik heel druk geweest met stage. Ik had de syllabus, soort overzicht wat ze in elke klas per vak moeten kennen, voor Maranatha gekopieerd (duur 2,5 uur). Deze week ga ik een workshop geven over het maken van een lesplan en hoe je de syllabus hierbij kan gebruiken. Ze hadden hiervoor namelijk nog helemaal geen vakoverzicht en een lesplan wordt ook niet zo vaak gemaakt. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan en wat voor uitwerking het heeft.
Dinsdag ben ik naar Kasseh gegaan. We zijn bij het nieuwe gebouw gaan kijken dat Seth (de directeur) aan het bouwen is voor de school. Er is nu alleen geen geld meer voor het dak dus de bouw ligt een even (totdat er weer geld is) stil. Seth is trouwens een erg grappige man. Altijd vrolijk en wil me ook graag helpen bij Maranatha. Ook oefent is hij druk met het leren van Nederlands, want hij wil er graag een keer naartoe. Ben benieuwd of dat er van komt, maar van mij krijgt hij wel een rondleiding. ‘Fenna, how do you go from Breda to Amsterdam by train or plain?’.
Evera en ik zijn daarna spullen gaan kopen om een alfabetbord te gaan maken voor de drie laagste klassen daar. We maken het op dunne houten platen zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn. ’S Avonds moet het opgeborgen worden anders kan het worden gejat. We hebben er al eentje gemaakt en hij is erg leuk geworden. We gaan er nog een handleiding bij maken met suggesties voor de leerkrachten over wat ze allemaal met het bord kunnen doen.
Vandaag was ik vrij en heb voor school alles maar eens bijgewerkt. Zaterdag was het independance day. Alle scholen kwamen samen op het voetbalveld om te marcheren. De Maranatha school deed ook mee en ze waren afgelopen week al druk aan het oefenen. Vrijdag riep Geshian ons bijeen voor een korte vergadering. Er waren namelijk geen schoenen voor de kinderen om te marcheren en anders konden ze niet mee doen. Eigenlijk dus of wij daarvoor konden zorgen.
We zijn toen naar de markt in Kasseh gegaan en na wat onderhandelen hebben we 24 paar schoenen gekocht voor 70 cedi. Dit geld (hier heb jullie giften niet voor gebruikt) hebben we met zijn allen verdeeld dus het was nog niet eens een tientje p.p. dus dat viel wel mee. Was op zich wel fijn geweest als hij het iets eerder had gezegd, maarja.
Mijn ehbo tasje heeft het druk gehad deze week. Er waren veel kinderen met een bloedende tenen. Dit komt vaak door jiggers. Een zandvlooi die daar veel zit. Ze gaan in je voet zitten en zuigen dan vocht op, dat wordt een bultje. Niet schadelijk of erg pijnlijk als je hem er binnen een week of twee uithaalt en goed ontsmet, maar dat gebeurt bij die kinderen niet. Deed erg veel pijn bij de kinderen en ik vond het echt moeilijk om ze daarom goed te helpen want gillen dat ze deden. Gelukkig is Jennifer (een vrijwilliger) daar wat beter in. Wel weten de kinderen ons ineens te vinden met allerlei pijntjes en wondjes. Gelukkig is het vaak alleen maar voor de aandacht en hebben ze niets nodig.
Zaterdagochtend om acht uur begon het marcheren al. Het was ons niet duidelijk hoe laat onze school begon. We gingen met het hele huis kijken, maar helaas waren we te laat. Linda en ik hadden vrijdagnacht bezoek van een muis. Hij zat op de hordeur en terwijl ik veilig in mijn bed (met klamboe eromheen!) bleef zitten en de muis in de schijnwerpers zette, heeft Linda al haar moed bij elkaar geraapt en de deur opengedaan zodat de muis wegging. Hier ging natuurlijk wel wat gegil en getwijfel aan vooraf van ons dus zo vroeg sliepen we niet. Uitslapen was dus wel erg lekker, maar ik vond het wel heel erg jammer dat ik het heb gemist. Gelukkig gingen ze daarna nog een klein stukje marcheren dus we hebben nog wel wat gezien.
’ s Avonds was er een feest op Maranatha. WAS welteverstaan, want we hadden het (zoals gewoonlijk) alweer gemist. Een aantal van ons gingen terug naar rubstone, maar ik ben op Maranatha gebleven. Was heel gezellig en heb de vrijwilligers die daar wonen en waar we elke dag mee werken ook wat beter leren kennen. Wakker worden met alleen het geruis van de zee op de achtergrond en je bent meteen op het strand. De hele dag lekker niets gedaan, gezwommen, in een hangmat gelegen, kokosnoot gegeten (bah) en muziek geluisterd. Was wel even lekker een dagje bijkomen.
Dankjewel nog voor alle mailtjes, vind het echt superleuk om ze te lezen. Ben alleen iets minder goed in het beantwoorden, maar dat komt deze week ;).
Heel veel liefs!!


  • 08 Maart 2010 - 21:50

    Marjolein Zweep:

    He Fenna,

    Ziet er allemaal super uit! Je mist net zo weinig als ons :D

    Liefs Marjolein

  • 09 Maart 2010 - 02:14

    Marloes:

    Hey Fenna!

    Wow, wat leuk allemaal! Ik vind het echt knap wat je allemaal doet. Het ziet er heel indrukwekkend uit, ook op de foto's. En de volgende keer dat er een tentharing in mijn voet zit kom ik gewoon naar jou ;) Veel succes en plezier!

    xxx Marloes

  • 09 Maart 2010 - 07:52

    Laura:

    Hee lieve Fenna!
    Super leuk om weer een berichtje van je te lezen :D. En wat een mooie foto van jou met dat meisje! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Ik mis je wel hoor. Maar je moet maar heel veel genieten he ;).
    xx Laura

  • 09 Maart 2010 - 09:53

    Peter:

    Heey Fenna,

    Zo te horen voel je je al helemaal thuis daar, (vooral te lezen in dat laatste stukje over op het strand liggen en muziek luisteren :P)

    Jammer dat we van de week niet meer hebben kunnen Skypen, anders moet je het even een dag van te voren laten weten als je denkt te kunnen Skypen, dan maak ik er even tijd voor de volgende keer :)

    Heel veel plezier weer en tot het volgende verhaal!!!!!

    xxx

  • 09 Maart 2010 - 11:32

    Alyssa:

    Hey Fenna!

    Weer een superleuk verhaal, zo te horen doe je het heel goed dar!
    Geniet ervan!

    xxx
    Alyssa

  • 09 Maart 2010 - 21:44

    Daniëla:

    Hee Fen,

    Jij zet verzet heel wat werk daar! Daar ben jij goed in :D
    Je verhalen lezen echt goed weg en aan de foto's te zien geniet je ontzettend.
    Ga vooral door waarmee je bezig bent en geniet van al het moois daar.

    Liefs xx(K)

  • 10 Maart 2010 - 08:12

    Sanne B:

    Heej meis!
    Wat een mooie foto zeg! Jij met dat meisje (L)
    Volgens mij heb je het daar super naar je zin! Je ziet eruit alsof je daar altijd gaat blijven.. Maar dat willen we natuurlijk niet:(:P

    Hier mis je niet zoveel! We hadden van de week weer sneeuw hier... Nou niks aan kan ik je vertellen:P

    Geniet ervan!

    (K)

  • 10 Maart 2010 - 22:40

    Anne:

    Haha, dat verhaal van die muis! Zeer herkenbaar!

    Je doet het goed daar Fenna, ga zo door! :D

    Keertje skypen?

    Liefs xxx Anne

  • 11 Maart 2010 - 08:49

    Proud Mama :

    Hé Fenna,
    Je opa Louis zou het geweldig vinden om je letterbord te zien. Hij was een ware letterkunstenaar.

    Ik dacht dat Afrikanen minder belang hechten aan "tijd" maar stagiares passen zich snel aan:)= lachend gezichtje. Love you xxx

  • 11 Maart 2010 - 14:03

    Nienke :


    Die anderen foto s zijn ook super!
    Zag nu ook de foto van het wassen! Lijkt me maar vies!
    Oooooooh ik mis jou zo schat!
    Ik ben zooooo blij dat je daar zo geniet.
    Maar ik mis je verschrikkelijk!

    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Hou van je!
    Veel plezier daar!
    Wat een onwijse mooie lieve foto van dat meisje.
    Dit bericht was een excuus want ik had er al een gestuurd.


  • 14 Maart 2010 - 21:13

    Joost:

    Hoi Fenna,

    Wat mooi dat jij nu een lesplan gaat maken met gebruikmaking van die officiële syllabus. Dat is professionaliseren van het onderwijs naar West-Afrikaans model. En dat door een Nederlandse meid!

    Ook mooi om te zien hoe de kinderen zich thuisvoelen bij jou, en hoe je overal snel je weg vindt en je aanpast waar dat nodig is.

    Als ik jouw verhalen lees, voel ik dat ik steeds trotser op je word.


  • 16 Maart 2010 - 21:04

    Jeanne:

    Hallo Fenna,

    Wat een mooi verhaal en wat ben je goed bezig daar! Ben benieuwd naar het vervolg.
    Veel succes met het letterbord!


  • 16 Maart 2010 - 21:04

    Jeanne:

    Hallo Fenna,

    Wat een mooi verhaal en wat ben je goed bezig daar! Ben benieuwd naar het vervolg.
    Veel succes met het letterbord!


  • 20 Maart 2010 - 23:06

    Martine:

    Hee Fen!
    Hoe is het met jou?
    Wat een mooie foto's! Super lieve foto van jou en dat kindje! :D
    Geniet er van he! Wij zijn al bijna 2 maanden weg! De tijd vliegt!!!!
    Veel liefs
    Martine

  • 23 Maart 2010 - 09:40

    Clara:

    Hoi Fenna, jee wat ziet het er allemaal gaaf uit zeg. En wat straal jij. Je kunt zien dat je het naar je zin hebt. Ben benieuwd of je nog wel kunt aarden in Nederland ;). En of ze je wel willen laten gaan, want je doet zoveel goed werk. Hier is de lente begonnen. Bij School's Cool wat wijzigingen. Ik ben gestopt met leiding, maar blijf wel mentor. Erg leuk nog steeds. Maar gezin gaat voor, dus even een lager pitje.
    Blijf je volgen.
    Veel plezier.
    Hartelijke groet,
    Clara

  • 23 Maart 2010 - 09:54

    Sjon:

    tof verhaal fenna.

    tot de volgende story

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Stage in Ghana

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2010

Blafono bye bye

06 Juni 2010

Jarig in Afrika

23 Mei 2010

Fietstochten en feestjes

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek
Fenna

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 47905

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 20 Juni 2010

Stage in Ghana

Landen bezocht: