Eerste stagedagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu Eerste stagedagen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Fenna Ansems - WaarBenJij.nu

Eerste stagedagen

Door: Fenna

Blijf op de hoogte en volg Fenna

17 Februari 2010 | Ghana, Accra

Hooi lieve Blaffeno's (blanken)

Vandaag heb ik mijn eerste paar stagedagen erop zitten. De eerste dag viel erg tegen, maar de het wt steeds leuker. De kinderen zijn erg enthousiast, een jongetje ebeneeza leert mij Ewe, de taal die ze daar spreken. Moet nog wel veel oefenen. Soms luisteren ze slecht of doen net alsof ze je niet verstaan als je wat vraagt. Ze kunnen namelijk niet allemaal even goed Engels wat soms wel even lastig is. Het is ook een kleine school trouwens, er zijn schat ik 80 kinderen. Dat is wel even wat anders dan 30 kinderen in je klas!
We hebben de headmaster leren kennen. Ik ben alleen nog niet achter zijn naam, want hij is erg lastig te verstaan. Er werken nog meer vrijwilligers uit Canada en Engeland en die hadden dat aan het begin ook, maar zijn er inmiddels aan gewend dus dat komt wel goed.
We kregen allemaal een klas toegewezen. Ik sta bij primary 2 (kinderen van 7 t/14) bij Joseph. Samen met Denis een vrijwilliger uit Canada. In elke klas staat al een vrijwilliger. Joseph is een van de betere leraren op Maranatha. Hij slaat ze niet als ze een antwoord fout hebben, maar alleen als ze niet luisteren. Hier kan ik al niet goed tegen, maar van Linda hoorde ik dat ze bij haar al sloegen als ze een verkeerd antwoord gaven. Denk niet dat ik daar aan kan wennen. Veel les krijgen ze niet ongeveer 2 tot 3 uur, de rest is pauze of chaos. Om half twee of kwart over een zijn ze klaar.
Gisteren was het overal valentijnsfeest. We zijn met zijn alle studenten naar Brightest gegaan om te eten en te dansen (toch wel leuk als je twee uur op je eten moet wachten). Ghanezen dansen heel uitbundig en houden erg van grote billen! Superleuk om te zien en mee te dansen. De muziek is heel erg leuk, reggea, hiplife en hiphop worden hier veel gedraaid. Heb ook al wat cd’s gekocht waarbij we tegen (blijkbaar) bekende Ghaneze hiphoppers aanliepen. Zie foto’s.
In elk geval hadden de leraren en leerlingen op Maranatha ook goed gefeest. Veel leerlingen waren er niet of later. Sommigen sliepen gewoon in het zand naast de lokalen. Net zoals de leraressen die tijdens de vergadering die we in de middag hadden ook gewoon lagen te slapen.
Hierbij vertelde de headmaster dat het de bedoeling was dat we in de klas gingen staan waar we vandaag stonden, op tijd kwamen en meehielpen. Er zitten in mijn klas ongeveer 12 kinderen en we zijn dan dus met zijn 3en. Ik moet dan o.a. helpen met het register bijhouden en soms lesgeven. Wat niet veel zal zijn aangezien ze niet veel les krijgen. In Nederland kan ik al meer doen en ik vond dit dan ook erg jammer als vooruitzicht voor de komende 18 weken. Ik vertelde dat ik graag andere klassen wilde zien zodat ik misschien wat tips kon geven en zo kon zien hoe het op de school ging. Dit kon niet dat zou de headmaster doen anders was het te verwarrend voor de kinderen en we moesten er zijn voor de kinderen om die les te geven. Als ze iets wilde leren dan zouden ze het wel zeggen en mocht ik wel een workshop geven.
De andere vrijwilligers die hem al wat beter kennen zeiden wel tegen hem dat ze het juist wel een goed idee van me vonden om overal te gaan kijken, omdat ze zelf ook niet zo goed weten hoe ze les moeten geven (hebben hier geen opleiding voor gevolgd). Chris gaat hier nog met de headmaster over praten. Ik ben benieuwd, maar ga het zelf ook maar proberen. Ben er vandaag wel achter gekomen dat je gewoon maar moet zeggen wat je wilt doen. Zo ga ik morgen Engels geven en het lesplan met Joseph bespreken om samen lessen voor te bereiden. Op deze manier kan ik al veel meer doen en ik zal deze week nog vragen of ik naar andere klassen mag voor andere weken.
Afgelopen zaterdag was er trouwens feest op Maranatha. Tenminste dat was er in de middag. Wij dachten dat het ’s avonds was dus kwamen te laat. Gelukkig waren alle andere studenten er ook en was het wel nog heel gezellig. Een aantal van ons zijn op het strand blijven slapen. Of nou dat was de bedoeling. Het ging namelijk stormen en het strandtentje waar we onder sliepen was weggewaaid. Het onweerde ook al heel lang, maar dit was gelukkig ver weg en wel heel mooi om te zien. Al maakt het een strand in de nacht ook wel een beetje enger. We hebben toen maar in een hutje geslapen, met zijn 4en in een tweepersoonsbed dat wel helaas. Ook bleek het fruit wat wel heel lekker was (soort kleine mango’s) wat ik in de middag op had niet zo heel goed viel en er snel weer uit wilde. Verder was het wel heel gezellig!
Ik heb de foto’s kleiner kunnen maken. Wilde ze er eigenlijk allemaal op zetten, dacht dat dit wel kon. Maar helaas was dat een beetje naïef. Hier dan een paar foto’s hoop dat het nu lukt. Bij mijn reisgenoten staan als het goed is ook meer foto’s.
Ben benieuwd naar de rest van de week en hoe het deze week op stage gaat.

  • 17 Februari 2010 - 14:49

    Mariella:

    Hee Fenna!
    Wat leuk om nu ook jouw verhalen te kunnen lezen! :D

    Zo te zien is 't wel heel erg wennen, en een (hele!!) andere manier van naar school gaan zeg! Maar jou kennende ben je binnen no-time gewend en is het iedere dag een nieuw feestje ;)

    Hopelijk mag je binnenkort ook meer les gaan geven, en anders breng je de prins maar eens naar die headmaster! ;-)

    Ben benieuwd naar je volgende avontuur, heeeel veel plezier daar en vergeet niet een beetje te genieten he!

    Liefs,
    Mariella.

  • 17 Februari 2010 - 18:23

    Melanie P:

    Hey Fen!

    Wauw! Wat een verhaal meid!
    Veeel succes met Engels geven! Niet echt fijn dat ze kinderen slaan:S

    Veel succes op je stage! Jij kunt toch ook laten zien hoe jij gewend bent om les te geven? Laat ze een poepie ruiken!:p hihihi..

    En geniet lekker van de mooie omgeving! Ziet er echt super prachtig uit!

    En jij ook bedankt voor je berichtje;)

    Veel liefs uit Bonaire!

  • 17 Februari 2010 - 19:38

    Mama Dunbil:

    Hé teacher,
    wat ontzettend leuk om je mooie foto's te zien. Jullie huis met tuin lijkt wel een vakantievilla. En die foto van jou met een fles bier; je bent er al helemaal thuis.
    Over Maranatha: geef jezelf even tijd om de schoolcultuur en mensen te leren kennen. Vertrouwen en respect moeten kunnen groeien. Er is veel goed werk voor je te doen, en dat gaat jou lukken.
    Good luck, love you and miss you,
    mama

  • 18 Februari 2010 - 10:37

    Alyssa:

    Hey lieve Fenna!
    Wat leuk om nu ook foto´s bij je verhaal te zien! Het ziet er echt super tof uit!
    Geniet ervan, maar dat doe je wel zo te lezen!

    xxx
    Alyssa

  • 18 Februari 2010 - 13:59

    Anouk:

    Heey Fenna,
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt..!!
    Wel hopen dat je wat meer lessen kan gaan geven enzo, daarvoor ben je natuurlijk ook daar. En als ik het zo hoor kunnen de leerkrachten genoeg van je leren!
    Veel plezier :D
    Liefs Anouk

  • 18 Februari 2010 - 20:34

    Anneloes:

    Fenna!

    Wat spannend joh! Ik vind het zo tof om elke keer je verhalen weer te lezen! Echt gaaf gewoon!

    Overtuig die mensen maar eens dat jij meer lessen moet gaan geven, laat ze maar eens zien hoe het wel moet! ;)

    Liefs,
    Loes

  • 19 Februari 2010 - 18:19

    Jeanne En Alex:

    Zijn benieuwd hoe je schoolavonturen verder gaan verlopen. Zo te lezen gaat het er daar heel anders aan toe dan hier. Goed dat je zelf het initiatief gaat nemen, dat is jou wel toevertrouwd.Het heeft gewoon even tijd nodig Heel veel succes met alles,

    veel liefs uit Oosterhout

  • 21 Februari 2010 - 14:07

    Anne:

    Hey Fenna!

    De foto's zien er goed uit!
    Ik hoop dat je inmiddels wat meer les mag geven, ze weten niet wat ze missen ;)
    Goed dat je initiatief toont! Ga zo door gekkerd!

    xxx Anne

  • 26 Februari 2010 - 21:53

    Joost :

    Hoi Fenna,

    Vorige week had ik al gereageerd, maar blijkbaar lag 'Waar ben jij.nu' er tijdelijk uit.

    Ik zal nooit meer klagen over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. Wat hebben wij dan toch een luxeproblemen. Het zal straks een hele cultuurshock worden als je weer aan Nederlandse kinderen lesgeeft in Nederlandse leslokalen.

    Het lijkt je allemaal gemakkelijk af te gaan in deze nieuwe omstandigheden. Fenna goes Africa! Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Drink niet te veel bier, want daar krijg je dikke billen van. Hoewel: ik begrijp dat dat je extra aantrekkelijk maakt voor de Ghanees.

    Ben benieuwd naar je volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Stage in Ghana

Recente Reisverslagen:

16 Juni 2010

Blafono bye bye

06 Juni 2010

Jarig in Afrika

23 Mei 2010

Fietstochten en feestjes

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek

07 Mei 2010

afscheid en nieuw bezoek
Fenna

Actief sinds 08 Jan. 2010
Verslag gelezen: 1475
Totaal aantal bezoekers 47903

Voorgaande reizen:

07 Februari 2010 - 20 Juni 2010

Stage in Ghana

Landen bezocht: